Татуласу мен делдалдық ежелгі уақыттан бері біздің елімізде қалыптасқан тарихи институттар болып табылады.Тараптардың татуласуы кез-келген жанжалды шешудің негізі. Бұл әсіресе бидің сот ісін жүргізуінде айқын көрінеді, онда адамдардың ар-ожданына жүгіну және келісім мен татуласу принциптері билер соты шешетін әрбір дау үшін ауыр шешім болып табылады.
Билер соты жоғары моральдық сот болды, соттың сатылмайтындығы, әділдігі, қол жетімділігі және жариялылығы, сот шешімін дәлелдеу және негіздеу құралы ретінде судьяның шешендік өнерін игеруі, соттың тараптарды татуластыруға және келтірілген залалды толық өтеуге бағытталуы сияқты іргелі принциптерге негізделген.
Қазақтың сот төрелігінің бастауында Ұлы Абай бізге бүгінгі күнге дейін өзектілігін жоғалтпаған бай рухани мұра қалдырды. Кезінде қазақтың ұлы ойшылы, философы және ақыны Абай Құнанбаевтың би болғанын және бірнеше рет түрлі уездердің өкілдерінің даулары кезінде делдал-бітімгер болып бірнеше рет сайланғаның айтып өткен қажет.
Абай Құнанбаев билердің бірнеше ұрпағы болған отбасында туып өскен. Абайдың арғы атасы Ырғызбай атақты би және батыр болған. Оның ұлы Өскенбай, Абайдың атасы, Солтүстік-Шығыс Қазақстанның ең құрметті қазақ билерінің бірі болған. Ол ұрпақты тәрбиелеу үшін өзінің дана сөздерін қалдырды. Дана және әділ судьяның даңқы Семей облысының Қарқаралы уезінің шегінен асып кетті. Өскенбайға ең алыс рулардың қазақтары жүгінді. Төрешілік дәстүрін Абайдың әкесі Құнанбай да жалғастырды. Ол ең қатал, сатылмайтын және сонымен бірге әділ судьяның даңқына ие болды. Абай іс жүзінде анасының сүтімен Қазақ құқығы мен Ресей заңнамасының барлық дәмін бойына сіңірген еді.
Құнанбай баласы Абайға ең алғаш молда үйде білім беріп, кейін Семей имамы Ахмет-Ризаның медресесіне жіберген. Араб ілімінің даналығын жеңе отырып, Абай шығыс ақындарын оқумен де айналыса бастады, орыс мектебіне барды. Ойлы және білімге құмар жас жігіт өзінің болашақ қызметі үшін көптеген пайдалы нәрселерді үйренді.
Бірақ әкесінің еркі оның болашақ тағдырын басқаша анықтады. Дала ақсүйектерінің билік үшін үздіксіз күресінде Құнанбай көптеген қарсыластарға тап болды және ол осы күреске өзінің балалары мен жақын туыстарын дайындауы керек еді. Сондықтан, Абайға қаладағы оқуын аяқтауға мүмкіндік бермей, әкесі оны ауылға қайтарып, біртіндеп істерді қарауға, ру басшысының болашақ әкімшілік қызметіне үйрене бастады.
Сот істерін патша соты емес, ғасырлар бойы қазақтардың әдеттегі құқығы негізінде шешкендіктен, Абай қазақ халықының сөйлеу мәдениетінің қазынасына жүгінуі керек болды. Табиғатынан қабілеттілікке ие болған Абай шешендік, тапқырлық және тапқырлық қару ретінде қызмет еткен сөздік турнирлерді жүргізудің ең нәзік тәсілдерін меңгереді.
Абай 15 жасынан бастап сот талқылауларына жиі қатысқан, ал 20 жасында ол өзі жақсы шешен және Дала әдет-ғұрыптарын білуші ретінде танымал болған. Абай-бидің беделі оның әртүрлі уезд өкілдерінің даулары кезінде бірнеше рет делдал-бітімгер (Тобе –би ) болып сайланғандығымен дәлелденеді. 1875 жылы Қоңыр-Көкше-Тобықты болысының болыс басқарушысы болып тағайындалады.
Тұтас тайпалар мен рулар Абайға риясыз және әділ сотқа сеніп, ақылға қонымды кеңес алу үшін жүгінді. Әділ шешім іздеп оған шалғайда жатқан Қарқаралы, Павлодар, Өскемен, Зайсан, Лепсі уездерінен келіп, бұрынғы оңайлықпен шешілмейтін жер дауын және басқа да күрделі мәселелерде шешім тауып жататын болған. Көбінесе олар оған рейдтер, кісі өлтіру туралы кейбір күрделі облысаралық істі шешу туралы өтінішпен жүгінетін, өйткені билік оны анықтай алмайтын.
Абай халық бұқарасының мүддесін қорғап сөз сөйлеген «Төтенше съездер»: Семей және Жетісу облыстарының қазақ болыстары арасындағы дау-дамайды талқылаған Көктұма шатқалындағы съезд, Қарамола жәрмеңкесіндегі съезд және жайлау Бәлкібек съезі болды. Соңғы екі съезд Семей облысының қазақ болыстары арасындағы ауыр істерді талдады.
Абай қандай да бір дәрежеде ресми тұлға бола тұра, кейде даулы істерді сайланған аралық судья ретінде шешуге тиіс болатын. Ол оларды дұшпандықтан арылту, жазықсыз қалың бұқараны жаңа шабуылдардан құқтқару, осы күрестің қоздырушыларын бағындыруға мәжбүр ету үшін қабылдады. Замандастарының бірауызды куәлігі бойынша Абай сотының шынайы, әділ және риясыз болғаны соншалықты, тіпті оның туыстарымен жауласқан ру ақсақалдары және облыстық кеңселерге жалған айғақтар жібергендер де оған жүгінді.
Абай істерді би ретінде қарастыра отырып, құқықтық әдет-ғұрыптарды терең білген, істі мұқият түсінуге және оны әділ шешуге тырысқан. Сонымен қатар, Абай нақты кінәлілерді әділетті түрде анықтауға тырысты, әсіресе өзінің тектілігі мен байлығына неғұрлым сенетіндерге бұл іс-әрекеті ұнай бермейтін.
Абай жеке өмірінде жанжалға тап болса да, онда ол өзі де бітімгер бола алды. Мысалы: Абай Уақ руынан шыққан Көкен болысының болыстық басқарушысы Нұрке Шынгожаұлының досы болған, Нұрке ықпалды адамдардың бірі, ол Семей қаласында да мал саудагері ретінде, Қытаймен ірі істер жүргізетін бай адам ретінде танымал болған, онымен Ертіс жағалауында орналасқан барлық болыстар ғана емес, сонымен бірге орыс облыстық басшылары да санасқан, сондай-ақ Нұрке Семейдегі бай адам Тыныбайдың жақын туысы.
Көктұма шатқалындағы съезде тобе би болып сайланған Абай түрлі тайпалардың дауларын шешкенде, олардың көбі татуласу жолымен аяқталған соң, Нұрке сонда келіп, өзінің досы Абайға арнап үлкен киіз үй тігіп, оған дәм татқызған. Съезден кейін, Абай оған үйіне қонақ болуды ұсынды. Абайдың үйінде Нұрке үш күн болып, сол жерде олар Абайдың ұлы Мағауия Нұркенің қызын әйелі етіп алады деп келіседі. Осылайша екі дос туыстық қарым –қатынасқа түспекші болып жатқан еді. Үйлену тойына дайындық қызу жүріп жатқан кезде, соңғы сәтте жастардың шешімі бойынша бұл туыстық болмайды дегеннен кейін, Абай мен Нұрке арасында жанжал туады. Сол кезде Абай Нұркеге «балаларымыздың іс-әрекетіне байланысты біз достығымызды бұзбауымыз керек, мен достығымызды біздің татулығымыздан артық бағалаймын»-депті. Абайдың дана сөздері екі достың өзара қарым-қатынасын қалпына келтіріп, сақтап қалды, сол арқылы олардың арасындағы қайшылық таусылып, Абай мен Нұрке екеуі дос болып қалды.
Абай би, делдал-бітімгер ретінде ғана емес, жаңа реформаторлық көзқарастармен заң шығарушы болды.
1885 жылдың мамыр айында Қарамола жеріндегі төтенше съезде Абай Жоғарғы(төбе) би болып сайланды. Бұл лауазымында белсендік танытып, қазақ халқы арасындағы қылмыстарды жоюға бағытталған жаңа заңды бекітуге көп күш салып қатысады. Съезге ұсынылған құжатты Абайдың әзірлегені және дайындалған нормативтік актіні өзі жария еткені туралы деректер бар, және қатысушылар оны бірауыздан мақұлдаған. Жергілікті тұрғындар арасында қолданылатын құқықтық мәселелердің бір бөлігін реттеу үшін Генерал-губернатор Цеклинский Абайға ерекше құқықтық жағдай жасауды тапсырды. Абай үш тәулік ішінде бұл тапсырманы тез орындап шығады, оған шариғат, Ресей империялық заңнамасы, оның ізашарлары – Қасым мен Есім хандары құрастырған кодекстер жинағы және қазақ халқының атақты «Жеті жарғы» заңдар жинағы туралы мол әрі терең білімдері көмектесті. Тәуке хан заманынан бері белгілі болған кейбір көне заңдарды Абай тарихқа «Қарамола ережесі» деп енген жеке сот төрелігіне ауыстырды.
Бұл-типографиялық әдіспен басылып шыққан және халық арасында кеңінен таралған қазақ тіліндегі алғашқы құқықтық құжаттардың бірі. Ол Семей облысының бірқатар уездерінің жүзден астам билерінің төтенше съезінде қабылданды және Дала әдет-ғұрыптары мен заңдарының жиынтығы болып саналады. Айта кету керек, бұл халық судьяларының ірі төтенше съездерінің бірі, олардың ішінде 5 волосттан келген ең танымал билер мен құрметті адамдар болды.
Бұл құқықтық құжатта қазақ ойшылының дәстүрлі-құқықтық жүйені өзгерту және уақыт талабына сәйкес Ислам дінінің канондарын жаңарту жөніндегі идеялары айқын көрінеді. Құқықтық құжаттың қоғамдық-саяси мәні мынада: онда ойшыл ежелден неке қию кезін, қылмыскерлерді соттау кезін және азаматтық қатынастардың басқа салаларында қолданылған дәстүрлі құқықтық нормаларды жетілдірді, сонымен қатар әйелдердің теңдігі туралы мәселені көтерді,ол үшін ол бостандықтың чемпионы деп танылды.
Абай жазған заңның бірнеше баптарында қылмыстарға қатысты ережелер бар. Атап айтқанда, қылмыскердің кінәсін анықтау және оған тиісті жазаны анықтау мәселесі үлкен маңызға ие болды. Қазақтың дәстүрлі құқықтық жүйесі қылмыстардың түрлерін, олардың қоғам үшін ауырлық дәрежесін нақты көрсете алмауы, сондай-ақ әрбір жеке қатысушының іс-әрекеттері мен рөлін тиісінше және дұрыс бағаланбау нәтижесінде көбінесе әділетсіз шешімдер шығарылды. Көбінесе заңды жауапкершілікке тартылған субъект ресми жазамен шектелді.
Абайдың реформаторлық рөлі туралы айтқанда, жеке адамға қарсы қылмыстар үшін жазаны күшейтетін мақаланы елемеуге болмайды. Онда былай делінген: «билердің шешімі бойынша қақтығыстар мен төбелестерге қатысқан адамдар өз кінәсін өтеп, талапкердің пайдасына көп мөлшерде мал төлеуі керек. Үкім бойынша кінәліге болыстықтың немесе билердің шешімімен айыппұл салынады не каталажкаға уақытша қамауға алынады».
Қылмысқа қатысушылардың кінәсін дәл анықтап, олар үшін тиісті жазаның негізділігі, қылмыскерлердің атағы мен білімділігіне қарамастан, заң алдындағы жауапкершілігі — мұндай жаңашыл идеялар Абайдың Қазақстандағы құқықтық ойдың дамуына қосқан үлесі болып табылады. Жазаны айқындау қағидатының өзі Абайдың Заң алдында барлығының теңдігін талап еткен және оларды іс жүзінде жүзеге асыру мақсатын көздеген буржуазиялық-прогрессивті көзқарастармен танысқанын дәлелдейді. Осы Ереженің 40-бабында: «ұрлыққа ықпал еткен барлық адамдар ұрымен тең дәрежеде жазаланады, ал дене жазасы мен қамауға алу негізінен ауқатты адамдарға қолданылады» делінген.
Абай қасақана және қайталап жасалған қылмыстарды қоғам үшін жазаны ауырлататын ауыр және қауіпті іс-әрекеттер деп таниды. «Абай Заңының» 61-бабында: «Ұрлық жасағаны үшін үш рет сотталған адам оны ортадан алып тастау туралы үкімге жатады» делінген. Қазақтардың құқықтық тәжірибесінде алғаш рет жасалған істері үшін төлем жасау мәселелерінде және қалыңдық үшін дауда талап қою мерзімдері енгізілді. Абай әзірлеген ережелердегі талап бойынша төлем туралы талап қою мерзімі жиырма жылға, ал басқа құқықтарды қорғауда он жылға белгіленді.
Абай жасаған құжатта, талап қоюшы немесе жауапкер алғаш рет келмей, сырттай шешім қабылданған жағдайда, дауды қарау туралы ережелерде, жауапкерге бидің шешімін тапсыру және оған шағым жасаудың тәртібі мен мерзімі қарастырылған.
Атап айтқанда, 3-бапта: «Жауапкердің келмей қалуын старшина немесе басқарма куәландырады. Келмеу себептерінің дәлелділігін сот қарайды. Егерде сот келмеген жауапкердің себебін себепті деп таныса, онда шешім кейінге қалдырылуы тиіс. Егерде келмеу дәлелсіз болса, онда сырттай шешім шығарылады. Бидің және болыстық съездің сырттай шешімнің көшірмесі жауапкерге старшина немесе билеуші арқылы ұсынылады: егер жауапкер шешімге риза болса, онда ол заңды күшіне енеді, егер ол риза болмаса, онда ол екі апта ішінде істі бірінші рет қараған сол биге шағымдануға міндетті; жауапкердің қатысуымен Жаңа қарау кезінде, егер жауапкер ақталса немесе істі болыс съезінің шешіміне берсе, би жаңа шешім шығарады, ол бияның шешімін мақұлдап, кінәліге шығындар мен талап қоюды дұрыс қалпына келтірмегені үшін айыппұл төлейді. Болыстық съезд сондай-ақ істі төтенше съезд шешімінің қарауына бере алады.Төтенше съездің шешімі кез келген жағдайда түпкілікті болып саналады.»
4-бапқа сәйкес « Егер талап қоюшы өзіне белгіленген уақытта келмесе, онда талап қою бойынша оның биі істі тоқтатады және бұл ретте жауапкердің өтініші бойынша және билердің қалауы бойынша оған келтірілген шығын өтеледі, бірақ талап қоюшыға талап қоюды қайта қарау ұсынылады. Егер өтініш жалған болып шықса, онда талап қою сомасына және жауапкердің қадір-қасиетінің дәрежесіне қарай би талап қоюшыны жауапкердің шығындарын өтеуге тағайындайды».
5 және 6-баптарда Абай билердің өздігінен бас тартулары мен қарсылық білдірулерін шешу тәртібін қарастырды.
Сот процесінде адамдардың ант беру мәселелері де ретке келтірілді. Сонымен қатар Абай заңнан қазақ әдет-ғұрпының ескі ант беру рәсімдерін алып тастады. Атап айтқанда, бұрын қазақтар ата-бабаларының бейітіне ант берген немесе мылтықтың діңгегін сүйген. Бұдан былай Абай басқа нормаларды қолданысқа енгізді. Куәгерлердің айғақтарын тыңдаумен қатар, билер соты бірқатар баптардың ережелеріне сәйкес ант беру сияқты дәлелдерге жол берді. 17-бапта ант күн батқанға дейін орындалуы керек деп белгіленген. Билер ант беру үшін кім сайланғанын, жалған ант берген жағдайда қанша мал немесе мүлік төлеу керектігін белгілеп қойды.
Реформаторлық көзқарастардың негізгі идеясы-бұл қазақ қоғамының оянуы және оның әлеуметтік прогреске қол жеткізуге деген ұмтылысын ынталандыру. Абай заң бойынша жалғыз ерлі-зайыптыларға еркін таңдау ұсыну қажеттігін батыл алға тартты. Өздеріңіз білетіндей, ескі әдет-ғұрыптар бойынша, күйеуі қайтыс болғаннан кейін, әйел мұндай құқыққа ие болмаған.
Заңда Абай қазақ қылмыстық іс жүргізу және азаматтық іс жүргізу құқығының жекелеген институттарын жүйелендірді. Ол көптеген нормаларды қажетсіз және шатастыратын түсіндірулерден тазартып, алғаш рет сот шешімін орындау мерзімдері енгізілді. Осылайша, ол бұрын қазақтың дәстүрлі құқығы үшін белгісіз болған нормаларды енгізді, 72-бапқа сәйкес «Шешімді орындау үзінді көшірмені болыс басшысына немесе старшинаға берген сәттен басталады. Старшина бір бидің шешімдерін орындауға міндетті, билер съезінің шешімдерін волост билеушісі орындауға міндетті. Бір бидің шешімдерін орындау мерзімі үш күннен жеті күнге дейін, билер съезінің шешімдерін орындау мерзімі жетіден жиырма күнге дейін, билердің төтенше съезінің шешімдерін орындау мерзімі бір айға дейін».
Абай заңдарының гуманистік сипатын бірқатар мақалалардан байқауға болады. Ереже адамдардың өзара көмегін тәрбиелеуге және ынталандыруға, қиын жағдайларда оларды өзара қолдауға бағытталған. Мәселен, 35-бапқа сәйкес «Боран кезінде, суға батып кеткендерге көмек бермегені үшін кінәлілер ірі қара малын өндіріп алуы тиіс». Бірқатар мақалаларда оның жалпы әлеуметтік бағыты да көрінді. Мәселен, 36-бапта малдың қырылуына, құлдырауына, арықтардың, құдықтардың, көпірлердің және басқа да қоғамдық қажетті құрылыстардың бүлінуіне қарсы шараларды қабылдамағаны үшін жауапкершілік енгізілді.
Бұл нормативтік құжатта қазақ халқын патша әкімшілігінің қысымшылығынан қорғауға тиісті – өз соттары, өз заңдары, қашырларды делдал ретінде тарту және ант қабылдау, «қырғыз тілінде» метрикалық кітаптар жүргізу және т. б. ережелер қарастырылған.
Абай далада ұрлық пен тонаудың тоқтамағаның, адал адамдарды қылмыстық қудалау әділетсіз жүргізілетінің ащы түрде жазды. «Даланың адал ұлдарына- жалған сөздер бойынша қылмыстық істер атқарылады, кемсітушілік анықтамалар жүргізіледі, куәгерлер бұрын-соңды көрмеген және естімеген нәрселерін растауға дайын»деп өкінішпен жазған.Олар адал адамды қорлауға, оның жоғары лауазымдарға сайлануына жол бермеуге тырысады.
1885 жылы Абай ұсынған кейбір идеялар біздің заманымызда да өзекті. Ол көп жағынан өз уақытынан озып кетті. Біздің заманымыздың талаптарына сәйкес келетін заңдарды әзірлеу мәселелерінде оның көрегендігі таң қалдырады. Солардың бірі-соттың тәуелсіздігі туралы мәселесі. Абай шын жүректен және жан-тәнімен соттың тәуелсіздік идеясын қорғады. Бұл идеяны жүзеге асыру үшін Абай өмір бойына судьяларды сайлауды ұсынды,себебі әрбір адам би бола алмайды: «Әділ шешім қабылдау әрбірінің қолынан келе бермейді». Кеңесті «Күлтөбе шыңында» құру үшін бізге ата – бабаларымыздан қалған заңдар жинағын, яғни Қасым ханның «жарқын жолын», Есім ханның «ескі жолын», Тәуке ханның «Жеті Жарғысын» білу қажет. Бірақ олар уақыт өте келе ескірді, адамдар аз, тіпті мүлде жоқ өзгерістер мен мінсіз билеушілерді қажет етеді делінген. Абайдың ұсынысымен әрбір болыстан білімді және парасатты үш би сайлансын, олардың осы лауазымда болуына шектеу қойылмасын, және адал судьяларды лауазымдарына бекіту үшін соттар жүйесін құруды ұйымдастыру керек деп санайды.
Ол сондай-ақ бұл судьяларды кішігірім істермен және аралық соттар шеше алатын істермен толтырмау керектігін, дауларды алдымен аралық сот шешуі және тек қабылданған шешіммен қанағаттанбаған жағдайда сайланған үш тұрақты судьяның біреуіне жүгінуге құқылы деп септеді. Абай соттарда істерді ұзақ қаралуына қарсы шықты.
Абай-би қазақ даласында әділ судья және қазақтың әдет-ғұрып құқығы мен орыс заңнамасының үлкен білгірі ретінде танымал болды. Оны торе би немесе татуластырушы судья болуға жиі шақырғаны таңқаларлық емес. Шын мәнінде, қазіргі медиаторлардың бастаушысы.
Билер институты қазақ даласындағы құқықтың дамуында ғана емес, қазақ мемлекеттілігінің қалыптасуында да үлкен рөл атқарды. Мұның бір дәлелі — қазіргі Қазақстан құқығының бастауында тұрған Абайдың құрастырған «Карамола Ережесі».
АҚПАР Ринат Миратұлы
Ақмола гарнизоны
әскери сотының судьясы